پروژه جايگاه سيستم اطلاعات جغرافياي (GIS) در مديريت روستايي

دسته بندي : علوم پایه » زمین شناسی
مقدمه:
در حال حاضر تکنولوژی GIS در دنیا از مقبولیت و فراگیری زیادی برخوردار شده و از جهات مختلف در حال پیشرفت و تکامل است. با وجود اینکه بیشتر پدیده‏های جغرافیایی پویا و دینامیک هستند، GIS سنتی هنوز ایستا (استاتیک) باقی مانده است. امروزه کاربران GIS انتظارات بیشتری از این سیستم دارند و به عنوان نمونه نیازمند اضافه کردن تغییرات صورت گرفته با گذشت زمان بر روی داده‏ها و ورود این گونه داده‏های متغیر به GIS هستند، به طوری که بتوان GIS دینامیک ایجاد کرد. بسیاری از پدیده‏های جغرافیایی مورد مطالعه در GIS از لحاظ هندسی و مکانی دارای تغییراتی در طول زمان می‏باشند و لازم است که این تغییرات همان طور که روی می‏دهند به صورتی در سیستم در نظر گرفته شوند. این تلاش و اقدامات ما را به سوی توسعۀ GIS پویا (دینامیک) سوق می‏‎دهد که یکی از برجسته‏ترین و پیشرفته‏ترین زمینه‏های پژوهشی در GIS است. هدف در این زمینه، دستیابی به نوعی عملکرد مناسب برای کاربران است که تأمین کننده انتقال تغییرات به صورت خودکار به مدل و نهایتاً بازنگری مدل باشد.
استفاده از رايانه چنان جهان ما را تحت تأثير قرار داده است كه ما به درستي ابعاد و نتايج آن را نمي توانيم ارزيابي كنيم. ولي با افزايش سرسام آور حجم اطلاعات در جامعه امروزي، قبل از آنكه بتوان از اين عنصر بنيادي در برنامه ريزي سخني به ميان آورد مسئله ساماندهي آنها مطرح ميشود. در حال حاضر چنانچه سيستمهاي مناسبي براي سازمان دهي اطلاعات استفاده نشود، برنامه ريزان به جاي بهره گيري از آنها، در انبوه عظيم اطلاعات متنوع غرق شده و در همان قدم اول يا متوقف مي شوند و يا با استفاده جزير ه اي و نادرست از اين حجم عظيم اطلاعات سمت و سوي ناصحيحي در برنامه ريزي برخواهند گزيد.
امروزه در علوم كاربردي و فعاليتهاي عمراني كه بر روي زمين انجام مي گيرد، كمتر اقدامي است كه  بي نياز از شناخت محيط، موقعيت جغرافيايي، شرايط طبيعي و توان و استعدادهاي آن باشد. تأكيد بيشتر بر برنامه ريزي اصولي، اهميت و دقت اطلاعات از موقعيت كمي و كيفي محيط را چند برابر مي نمايد. به عنوان مثال در شهرسازي و برنامه ريزي منطقه اي، خدمات مختلف علوم نقشه برداري از نيازهاي اوليه بوده و دامنة همكاري آنها با پيشرفتهاي علمي و تكنولوژي روبه افزايش است.
سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) امكان دسترسي و بهره برداري مناسب از كليه اطلاعات
جغرافيايي را فراهم مي سازد. با تبديل اطلاعات جغرافيايي به صورت ديجيتال و ذخيره آن در كامپيوتر، امكان هر گونه فعاليت بازنگري اطلاعات و وارد نمودن اصلاحات، تغيير مقياس و جنراليزه نمودن نقشه (حذف يا تغيير حجمي از اطلاعات نقشه) را ميسر مي نمايد.
در يك سيستم اطلاعات جغرافيايي، اطلاعات پايه و بستر هندسي اطلاعات جغرافيايي، نقشه است و با تلفيق ساير اطلاعات كمي و كيفي در يك سيستم واحد، امكان مراجعه به هرگونه اطلاعات و طبقه بندي را فراهم مي سازد.

فهرست مطالب:
فصل اول :  مقدمه 
فصل دوم :  مبانی نظری 
 تاريخچه GIS   
 تعريف  GIS 
 اطلاعات   GIS 
 لايه بندي اطلاعات در  GIS
 مولفه هاي  GIS 
 قابليت هاي  GIS 
 سیستم اطلاعات جغرافیایی پویا
 مديريت روستايي 
فصل سوم : کلیات 
 پايگاه GIS روستايي 
 کاربردهای سيستم اطلاعات جغرافيايي در مديريت روستايي
1)       تهيه بانک اطلاعات مکاني
2)      تهيه نقشه هاي موضوعي دقيق 
3)     هدايت و برنامه ريزي کشاورزي
4)     مديريت بحران روستايي
5)     مديريت خدمات رساني به روستاها
6)      مراحل انجام يک پروژه نمونه
7)     نتايج و کاربردهاي نمونه از سيستم پيشنهادي
فصل چهارم : نتیجه گیری 
منابع 
دسته بندی: علوم پایه » زمین شناسی

تعداد مشاهده: 2892 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:656 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش